X
حسن يوسف يفسر ما قصده بفتوى القبلات حلال في الأفلام القديمة

حسن يوسف يفسر ما قصده بفتوى القبلات حلال في الأفلام القديمة

أخبار المشاهير

  • حسن يوسف يستشهد بمقولة للشعرواي "الفن زي الكوباية"
  • حسن يوسف يقول "أنا مش هقدر أقول حرام أو حلال

 

علق الفنان حسن يوسف على الجدل الذي أثير خلال الساعات الماضية بسبب تصريحه بأن القبلات في الأفلام القديمة لا تعتبر حراما، موضحا بأن الموضوع غير مهم.

وقال حسن يوسف في تصريحات لإحدى البرامج العربية تعليقا على الجدل الذي أثير حول تصريحه القبلات في أفلام الزمن الجميل كانت حلال : ”مش عاوز أتكلم بالموضوع ده ملوش لازمة.. أنا مش هقدر أقول حرام ولا حلال أنا مش شيخ أو مفتي علشان أقول حرام أو حلال، أنا بهزر معاه بقوله لا لون ولا طعم ولا رائحة زي المياه بالضبط حتى تدخل تتمضمض بعدها تلاقي نفس الطعم قالك تدخل تتمضمض علشان ده حلال ولا حرام وقال حاجة من عنده“.


إقرأ أيضاً حسن يوسف يصدر فتوى مثيرة للجدل


قام الفنان حسن يوسف بالدفاع عن موقفه من تصريح القبلات حلال في أفلامه والذي عرضه للكثير من الهجوم، قائلاً   ”أنا مش عاوز أتكلم في الموضوع ده موضوع مالوش لازمة يتسأل عنه أصحابه واللي بيأدوا نفس المشاهد“.

وحول حكم الفن في الشريعة الإسلامية رد الفنان: ”أنا سمعت من الشيخ الشعراوي كنت قاعد معاه وبسأله قالي هي الكوباية اللي قدامنا دي بنشرب فيها ايه قولتله شاي فقال لي لو حطينا بدل الشاي خمرة قلت له ده يبقى حرام فقال لي ايه ذنب الكباية قالي الفن زي الكباية دي تقدم فيه حلال يبقى حلال وتقدم فيه حرام يبقى حرام يعني رأيي بسيط ومقنع جدا“.


إقرأ أيضاً توم هانكس يثير قلق جمهوره بيديه المرتعشتين


وكان الفنان حسن يوسف قال إنه لم يندم على أي عمل قدمه خلال مشواره الفني، مشيرًا إلى أن مسيرته الفنية نقية مثل الصفحة البيضاء.

وتابع: ”مسيرتي الفنية نقية زي الصفحة البيضا لأني اشتغلت في الزمن الجميل، والقبلات على أيامنا ما كانش ليها طعم وخالية من الإحساس وكنا بنتمضمض بعدها فما تعتبرش حرام“.

أيضاً في هذه الحزمة


الأكثر شيوعاً

أحدث الأخبار

قد يعجبك أيضاً

البث المباشر

تحديثات الطقس